Bel Fıtığı Nedir?

İnsan omurga üzerinde çok fazla kemik vardır. Omurganın esnek yapısını oluşturan ise bu kemikler değildir. Omurga üzerinde çok fazla olan bu kemiklerin bir arada durmalarını sağlayan diskler bulunur. Omurgaya esnek yapıyı kazandıran da işte bu disk zinciridir. Şekli daire olan bu diskler, bir omurun diğeri ile arasında tampon vazifesi görür. Yastık işlevi görür.

Omurlar arası yastık vazifesi icra eden diskin, oldukça güçlü ve lifli bir yapısı bulunur. Jöle şeklinde ve adına tıp dilinde Nucleus Pulposus denilen yapı diskin ortasında  bulunur. Bel fıtığı rahatsızlığı da işte bu omurlar arası tampon vazifesi icra eden disklerin yerlerinden oynamaları neticesi oluşur. Gerek boyun fıtığı gerek bel fıtığı gerekse de skolyoz tanısı ve tedavisi algoloji ve fizik tedavi uzmanları aracılığı ile yapılmalıdır.

Fıtık Oluşumu

Yapılan yanlış bir hareket veya ağır kaldırma sonucu omurlar arasında bulunan disk balonlaşır ve omuriliğin içerisinden geçen ve bedenin birçok noktasına giden sinirlere baskı yapar. Baskının bir neticesi olarak ağrı ortaya çıkar. Tıp dilinde disk herniasyonu olarak da adlandırılan bel fıtığı, genel itibarı ile omurga alt bölgelerinde görülür. Ancak omurilik üst bölgelerinde herhangi bir seviyede de görülmesi olasıdır.

Fark Edilecek Emareleri

En sıklıkla görülen belirti bel ve bacak ağrısıdır. Diğer bir emare de bacaklarda oluşan ağrı ve uyuşukluklarla birlikte güç kaybıdır. Öksürme ve hapşırma esnasında oluşan ani basınç artışı ile ağrı şiddetlenir. Düz ve sert bir zemine uzanmakla ağrı hafifleyebilir. Ağrıların sebebinin bel fıtığı olduğunun da kesin tespiti gerekir. Zira bu tür ağrıların sebebi birçok rahatsızlık olabilir. Kesin tanı için MR çekilmelidir.