Bel Fıtığı Belirtileri ve Tedavi Seçenekleri

Bel fıtığı belirtileri

Omurga kemikleri arasında bulunan ve disk diye tabir ettiğimiz yastıkçığın balonlaşarak yakınındaki sinire bası yapması durumuna bel fıtığı deriz. En önemli bel fıtığı belirtileri ağrı, uyuşukluk, güç kaybı ve hareket kısıtlılığıdır. Bacaklarda acıma, yanma, karıncalanma veya elektrik çarpar tarzda ağrı görülür. Fıtığın derecesine bağlı olarak hasta saydığımız belirtileri değişik oranda hisseder. İleri evre ya da bel fıtığı patlaması durumunda hastanın duyacağı belirtilerin şiddeti daha fazla olacaktır.

Bel fıtığı nasıl anlaşılır?

Bel fıtığı ilk oluştuğunda belde kilitlenme olur. Hasta hereket etmekte zorlanır. Oturup kalkamayacak duruma gelir. Günler-haftalar geçtikten sonra beldeki ağrı ve kilitlenme hafifler ancak bu sefer bacaklarda ağrı, uyuşma ve son olarak da güçsüzlük başlar. Bu durum olayın yavaş yavaş kronikleşmeye başladığını gösterir. O nedenle bel fıtığı belirtileri ilk ortaya çıktığı andan itibaren en yakın sağlık kuruluşuna gitmeniz gerekmektedir. Yapılacak muayene ve çekilen MR sonrası bel fıtığı olduğunuz anlaşılır ve size uygun tedavi seçenekleri belirlenir.

Bel fıtığı tedavisi

Tedavi fıtığın büyüklüğüne, sayısına ve yerleşimine bağlıdır. Küçük fıtıklarda ilaç tedavisi, istrihat ve fizik tedavi yeterli olacaktır. Orta-ileri seviye fıtıklarda ise ozon tedavisi veya ameliyat seçenekleri gündeme gelir. Ameliyat mümkünse son seçenek olarak düşünülmelidir.

Bel fıtığında ozon tedavisi

Bu işlem ameliyathanede, steril şartlarda ve görüntü eşliğinde uygulanır. İşlemi yapan hekim görüntü eşliğinde ince bir iğne ile direk fıtıklaşmış diskin içine girer, ozon enjeksiyonunu yapar ve işlemi bitirir. Disk içi ozon tedavisi denilen bu işlem nokta atışı ozon tedavisidir. Fıtık sayısına bağlı olarak yaklaşık 20-40 dakika sürer. İşlem sedasyon (uyutularak) altında yapıldığı için hasta işlem sırasında hiçbir ağrı, acı hissetmez. Sonrasında yatağına alınan hasta iki saat süre ile gözlem altında tutulur ve taburcu edilir. İşlemden sonra hastanın 2-3 gün evde dinlenmesi uygun olacaktır. İşlemden günler sonra ozon enjeksiyonunun yapıldığı fıtıklaşmış olan disk büzüşür, orijinal haline geri döner, sinir üzerine olan baskı ortadan kalkar ve ağrı şikayetleri azalarak kaybolmaya başlar. 3-4 ay sonra, yeni çekilen MR ile önceki MR karşılaştırılır ve fıtığın küçülmüş olduğu net bir şekilde görülür.

L4-L5 seviyesinde ileri derecede fıtığı olan hastaya uyguladığımız

disk içi ozon tedavisi sonrası fıtık tamamen yok olmuştur

L5-S1 seviyesinde ileri derecede fıtığı olan hastaya uyguladığımız

disk içi ozon tedavisi sonrası fıtık tamamen yok olmuştur

Bel fıtığı egzersizleri

Ozon tedavisi sonrası evde yapılacak bel fıtığı egzersizleri ya da açma ve germe egzersizleri sayesinde bel, kalça ve bacak kasları güçleneceğinden iyileşme daha çabuk olacaktır.

Ozon tedavisi kesin çözüm müdür?

Başarı oranı %85-90 civarındadır. Bu tedavinin en önemli özelliği, tecrübeli hekimlerce yapılması ve gereken özenin gösterilmesi halinde başarı şansının oldukça yüksek olması ve önemli bir yan etkisinin de olmamasıdır. Geçici bir tedavi değildir. Ameliyattaki gibi kesme-açma veya parça eksiltme gibi durumlar söz konusu olmadığından ameliyatın taşıdığı riskleri taşımaz. Ameliyata göre bir diğer avantajı ise ozon tedavisi uygulandıktan sonra iyileşen hastada tekrar fıtık oluşma ihtimali çok çok zayıftır.